بررسی انگیزۀ دروغ گویی زنان در رمان های سیمین دانشور بر پایۀ نظریۀ همرنگی از الیوت آرونسون
نویسندگان
چکیده
دیر زمانی نیست که دستاوردهای میان رشته ای در علوم انسانی، پا گرفته امّا رهاورد آن درخشان بوده است؛ زیرا کارکرد رشته های علوم انسانی را بیش از پیش گسترده است. جستار پیش رو با بهره گیری از نظریۀ همرنگی از الیوت آرونسون، روان شناس اجتماعی معاصر، به کندوکاو در شخصیتهای داستانی سیمین دانشور پرداخته است. نگاه دوباره به شخصیت های رمان ها، این گزارش را به آن رسانده است که شخصیت ها برای دستیابی به همرنگی با دیگران، به دروغ روی آورده اند. گفتار پیش رو، با روش توصیفی ـ تحلیلی، سه زیرشاخۀ همرنگی، یعنی متابعت، همانندی و درونی کردن را در داستانها پی گرفته است. در پایان، کارکرد سه بخش تأثیرگذار در همرنگ شدن شخصیت ها، یعنی پیامرسان، پیام و گیرندۀ پیام، بررسی میگردد. بنیان این پژوهش بر سووشون استوار است و جزیرۀ سرگردانی و ساربان سرگردان برای تأکید بیشتر بر یافته های این پژوهش مورد بررسی مروری قرار گرفته اند. از آن جا که بیشینۀ شخصیت های اصلی این رمان ها زنان هستند و داستان از زاویهی دید ایشان بیان گردیده است، بنابراین انگیزه های دروغ گویی زنان در رمانهای دانشور پی گرفته می شود. جست وجوی کتابخانه ای و یادداشت برداری، یاری رسان این گزارش بوده است.
منابع مشابه
نمادپردازی در رمان های سیمین دانشور
نماد ابزاری است که برخی از نویسندگان افزون بر انعکاس امور درونی و ذهنی و حالات روانی و عاطفی خود،آن را برای زیبا و مؤثرتر کردن وعمق بخشیدن به آثارشان و نیزگریز از فشار سانسور حکومتهای استبدادی، به کار میگیرند. سیمین دانشور به عنوان یکی از نویسندگان برجسته معاصر، آثار ارزندهای آفریده است که با اقبال خوانندگان رو بهرو شده و جایگاه ویژهای را برای او رقم زدهاند؛ بویژه سه رمان او، سووشون، جزیره...
متن کاملراهکارهای مقابله با تنیدگی در رمان «سووشون» سیمین دانشور
طرح مباحث میان رشتهای و نوشتن مقالات علمی پیرامون آنها، از علائق پژوهشگران در سالهای اخیر بوده است؛ یکی از این مباحث، انعکاس علم روانشناسی در آثار ادبی و انطباق آن با تئوریهای نوین روانشناسی میباشد؛ در ادبیات فارسی، نکتههای اخلاقی و روانشناسی بسیاری نهفته است که مقایسه و تطبیق آن با یافتههای روانشناسی نوین امری ضروری است؛ در دیدگاه مهندسی، تنیدگی هر عامل بیرونی است که بر شیء یا جاندا...
متن کاملگفتوگومداری و چندصدایی در رمان جزیرة سرگردانی اثر سیمین دانشور
میخاییل باختین در پارهای از انگارههاینظری خود در باب متن ادبی، «گفتوگومداری»را به مثابة «همکنشی متون»، مهمترین ویژگی متن دانست و «چند صدایی» گفتمان را بهعنوان مؤلفهای نوین در رمان مطرح کرد.از آن پس، بسیاری از اندیشمندان و نظریهپردازان مطالعات ادبی و فرهنگی، نظیر ژنتو کریستوا به گسترش و تقریر این مبحث پرداختند و صورتبندیهای مختلف و گاه پیچیدهایاز آن ارایه کردند. به هر روی، امروز می...
متن کاملتاریخ مداری در رمان های «سووشون» از سیمین دانشور و «سباق المسافات الطویلة» از عبدالرحمن منیف
چکیدهاین مقاله به بررسی تطبیقی تاریخمداری در رمانهای «سووشون» اثر سیمین دانشور و رمان «سباق المسافات الطویلة» از عبدالرحمن منیف می پردازد. در این بررسی برخی از عناصر داستانی مانند شخصیت پردازی، زاویه ی دید، درون مایه و سبک مورد تحلیل قرار گرفته و چگونگی بهرهگیری از این عناصر در جهت روایت تاریخی بررسی شده است. همانندی و تفاوت ها در زمینه پرداختن به رویدادهای تاریخی با محوریت استعمار، با توجه ...
متن کاملنشانه های فمینیسم در آثار سیمین دانشور
مطالبات حقوقی زنان در کشورهای غربی از سده نوزده میلادی، به صورت جنبش های فمینیستی شکل گرفت. این جنبش ها به سرعت در کشورهای در حال توسعه گسترش یافت و به گونه ها و شکل های مختلف ظاهر شد.سیمین دانشور، نخستین نویسنده زن ایرانی است که در تمام آثار خود، به شیوه های گوناگون، در پی بیان حقوق از دست رفته زنان است. او که به صراحت خود را فمینیست می داند، به نوعی از فمینیسم ایرانی و شرقی معتقد است که در آن...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه مطالعات نظریه و انواع ادبیجلد ۱، شماره ۱، صفحات ۱۱۷-۱۴۱
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023